|
Until the end of her life, Marie Jaëll continued to study without slackening all the factors, which were likely, according to her, to influence perception, and consequently the musical quality of the sounds which one gives birth to from the piano : numeration of the fingers, color vision, leaves of trees, magnets, pieces of wood, orientation in relation with the cardinal points.
According to her, all these factors condition the internal hearing of the notes, even before their emission by the educated hand of the musician.
|
As a result of this research, she published several works :
- Le Toucher. Nouveaux principes élémentaires pour l'enseignement du piano, 2 vol., Paris, Heugel, 1894, II-73 pages + III-64 pages. Édition définitive sous le titre : Le Toucher. Enseignement du piano basé sur la physiologie, 3 vol., Paris, Costallat - Leipzig, Breitkop & Härtel, 1899, 93 + 84 + 88 pages.
- La Musique et la psychophysiologie, Paris, F. Alcan, 1896, VI-171 pages.
- Le Mécanisme du Toucher : l'étude du piano par l'analyse expérimentale de la sensibilité tactile, Paris, A. Colin, 1897, VIII-134 pages.
- L'Intelligence et le rythme dans les mouvements artistiques. L'éducation de la pensée et le mouvement volontaire, Paris, F. Alcan, 1904, 172 pages.
- Les Rythmes du regard et la dissociation des doigts, Paris, Fischbacher, 1906, 180 pages.
- Un nouvel état de conscience : la coloration des sensations tactiles, Paris, F. Alcan, 1910, VIII-111 pages.
- La Résonance du toucher et la topographie des pulpes, Paris, F. Alcan, 1912, XV-161 pages.
|